جلسه هم اندیشی گروه پرستاری با سوپروایزران آموزشی مراکز درمانی
به بررسی وضعیت آموزشی دانشجویان پرستاری و آمادگی جهت برنامه اعتباربخشی رشته پرستاری .....
«صورتجلسه شورای گروه پرستاری »
جلسه هماندیشی گروه پرستاری با سوپروایزان آموزشی مراکز گروه پرستاری در تاریخ 30/9/90با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد.
موضوع : بررسی وضعیت آموزشی دانشجویان پرستاری و آمادگی جهت برنامه اعتباربخشی رشته پرستاری
|
در ابتدای جلسه ریاست محترم دانشکده پرستاری ضمن خوشامدگویی و بیان اهداف تشکیل جلسه به معارفه اعضاء پرداختند. ایشان با ذکر نکاتی در خصوص اهمیت و جایگاه رشته پرستاری و لزوم تلاش در جهت تداوم آموزش پرستاری در راستای تامین نیازهای مراکز درمانی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد در این حرفه، از مدعوین تقاضای ارائه نظرات و پیشنهادات آنان را در خصوص ارتقاء وضعیت آموزشی رشته پرستاری مطرح نمودند. نظر به اینکه بازدید کارشناسان محترم وزارت بهداشت در تاریخ 7 و 8 دیماه 90 با هدف تعیین وضعیت مطلوب آموزش در رشته پرستاری و اعتبار بخشی آن در هفته آتی موید تائید و تداوم رشته پرستاری در مقطع کارشناسی خواهد بود دیدگاهها و نقطه نظرات مدعوین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اعضاء گروه پرستاری در خصوص آماده کردن و ویرایش آخرین نسخه رزومه آموزشی، پژوهشی خود توجیه شدند و از آنجا که وضعیت گروه پرستاری در حیطه مدیریت، اعضاء هیات علمی، فارغ التحصیلان و کار فرمایان قابل بررسی میباشد آمادگی اعضاء گروه پرستاری و دانشجویان و کارفرمایان در خصوص انتقال اطلاعات مفید میباشد. رضایت کارفرمایان، تسهیلات آموزشی و رفاهی دانشجویان از موارد قابل توجه در مراکز بالینی میباشد. خانم متقیان در خصوص مشکلات تهیه کتاب و مانکن، تسهیلات رفاهی تغذیه در مرکز آ.د. الزهرا و پیگیری مکرر آن توضیح دادند و بر لزوم تامین آن تاکید نمودند. در این خصوص آقای حیدری به تهیه برخی کتب اشاره نمودند و بر متضرر شدن دانشگاه در صورت عدم تهیه، یحتاج آموزشی و رفاهی فراگیران تاکید کردند. مشکلات پاویونهای دانشجویان پرستاری در مرکز آ.د. روان و نکویی توسط آقای صادقی مطرح شد و از سوپروایزر آموزشی مربوطه درخواست پیگیری وضعیت آن مطرح شد. ساماندهی کتابخانه مراکز آ.د. از سوی مدیر گروه پرستاری مورد تاکید قرار گرفت و از مسئولین مراکز مربوطه درخواست شد تا با تفکیک مجلات رشته پرستاری و کتب تخصصی پرستاری به مشخص نمودن منابع مبادرت نمایند. ضمنا مقرر شد تا تعدادی از مجلات و کتب تخصصی از دانشکده پرستاری برای مراکز ارسال گردد. همچنین لیست لوح فشرده و فیلمهای توسط مسئول کتابخانه دانشکده پرستاری برای مسئولین مراکز بالینی ارسال گردد. پیگیری وضعیت تجهیزات آموزشی و کامپیوتر جهت بهرهبرداری آموزشی دانشجویان در مراکز آ.د. مورد تاکید قرار گرفت.
پیشنهاد گردید تا برد آموزشی پرستاری در مرکز آ.د. برای نصب اطلاعات مورد نیاز دانشجویان و اساتید در محل مناسب تعبیه شود. مسئولیت قرارگیری طرح درسهای بالینی و فرم ارزشیابی کارآموزیها، لیست دانشجویان و بخشهایی که کارآموزیها در آن اجرا میگردد، برنامه کنفرانسهای بالینی پرستاری در برد مربوطه به کارشناس امور بالینی واگذار گردید.
از سوپروایزرین آموزشی و مسئولین بالینی درخواست شد تا نسبت کنترل عملکرد مربیان و دانشجویان و نصب برنامه روزانه و تقسیم کار آنان در برد بخشهای مربوطه اهتمام نمایند. نظر به عدم اختصاص کلاس آموزشی منحصر به دانشجویان پرستاری در مراکز آ.د. و اشتغال آمفی تئاتر مراکز توسط دانشجویان مقرر شد تا برنامه زمانی استفاده از تسهیلات مربوطه توسط سوپروایزر آموزشی و مسئول امور بالینی تنظیم شود.
خانم دیانتی به کمبود تجهیزات مراقبتی در بخشها اشاره نمودند و نظر به لزوم رعایت اصول پراتیک در انجام پروسیجرهای پرستاری، خواستار تامین وسایل لازم برای ارتقاء عملکرد بالینی دانشجویان شدند. آقای دکتر درویشپور مهمترین هدف در کارآموزیهای پرستاری را نزدیک شدن مفاهیم تئوری و بالینی معرفی نمودند. آگاهی دانشجویان، پرسنل، مسئولین بخشها و بیماران نسبت به فرآیند آموزش را از ملزومات کارآموزی بر شمردند. ایشان همکاری و تعامل سرپرستاران و کارکنان و سوپروایزر با دانشجو و مربی را از نکات مورد ارزیابی در عملکرد بالینی فراگیران دانسته و خواستار در نظر گرفتن بخشی از نمره دانشجویان به مسئولین بخشها شدند. به عقیده ایشان همکاری بیشتر دانشجویان با پرسنل درمانی باعث فراگیری بیشتر و استفاده از تجربیات بالینی آنان میشود. مدیر گروه پرستاری به اختصاص بخشی از نمره دانشجویان به سوپروایزر آموزشی اشاره نمودند و وجود مدارک مستند در این خصوص را نشانه تعامل کارشناسان آموزشی و بالینی دانستند. بر این اساس مقرر شد تا طرح درس و فرمهای ارزشیابی به گونهای مناسب به اطلاع سرپرستار و کارکنان بخشها برسد تا همکاری آنان در جهت تحقق اهداف افزایش یابد. همچنین در صورت لزوم بخش از نمره دانشجویان به مسئولین بخشها واگذار گردد تا ضمن جلب همکاری ایشان در تسهیل آموزش دانشجویان ، انگیزه آنان برای انتقال پیشنهادات و به کارگیری موثر آنان افزایش یابد.
در ادامه مدیر گروه پرستاری به دلیل نزدیک شدن به پایان نیمسال و اتمام برخی از دورههای کارآموزی پیشنهاد نمودندتا از مسئولین درخواست شود تا به منظور کیفیت بهتر بررسی دورههای کارآموزی در زمینه زنان بازدید آقای پریزاد از سوپروایزر آموزشی م.آ.د. کامکار بر به کارگیری مربیان کارآمد در امر آموزش تاکید نمودند و خواستار جلب و استفاده از نیروهای مجرب پرستاری در شیفتهای صبح نمودند. در این راستا خانم خرمی ریاست دانشکده با تاکید بر پیگیری این امر در گذشته و لزوم تایید تفاهم نامه بین معاونت آموزش و درمان اشاره نمودند و تامین این امر را از اهداف مدنظر گروه پرستاری برشمردند.
خانم گائینی به لزوم وجود دفتر مربیان و کارشناس آموزش در مراکز آ.د. اشاره کردند و تامین نیروی آموزشی را از اولویت داشتند. در این خصوص وجود سرمربی در هر مرکز بالینی که از میان اعضاء گروه پرستاری میباشند توسط گروه پرستاری مطرح گردید و نظارت و ارجاع امور مربوطه از وظایف سرمربیان شمرده شد. پیشنهاد در نظر گرفتن بخشی از ارزشیابی پرسنل به همکاری در واحد آموزشی دانشجویان و مستندسازی آن توسط سوپروایزرین آموزشی مراکز آ.د.مطرح گردید.
در خاتمه جلسه ریاست محترم دانشکده پرستاری با قدردانی از حضور مسئولین آموزشی مراکز آ.د. و اعضای گروه مربیان و کارشناسان آموزش از ایشان تقاضای مساعدت و عنایت در خصوص ارائه بازخورد مناسب به بازدیدکنندگان را مورد تاکید قرار دادند و توجیه کارکنان و سرپرستاران را از ملزومات این امر برشمردند. بیشک تلاش همه جانبه از سوی اعضای مختلف تیم مراقبتی در مراکز آموزشی درمانی از راهکارهای مهم در ارتقاء وضعیت آموزش خواهد بود.
حاضرین:
خانماشرف خرمی راد آقایدکتردرویشپور خانم زهرا عابدینی خانم سعیده حیدری آقای احمد بطحایی خانم مینا گائینی
خانمناهید مهران خانم فاطمه صمدی خانم زهرا دیانتی آقایحسن صادقی خانممتقیانفر آقایپریزاد
آقای رادمرد آقایحیدری
غائبین: خانمها شاکری، نوروزی و آقای زندشهری