دانشکده پرستاری

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

  • 1390/10/12 - 08:22
  • 51
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جلسه هم اندیشی گروه پرستاری با سوپروایزران آموزشی مراکز درمانی

به بررسی وضعیت آموزشی دانشجویان پرستاری و آمادگی جهت برنامه اعتباربخشی رشته پرستاری .....

«صورتجلسه شورای گروه پرستاری »

 

جلسه هم­اندیشی گروه پرستاری با سوپروایزان آموزشی مراکز گروه پرستاری در تاریخ 30/9/90با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد.

موضوع : بررسی وضعیت آموزشی دانشجویان پرستاری و آمادگی جهت برنامه اعتباربخشی رشته پرستاری

 

 

 


در ابتدای جلسه ریاست محترم دانشکده پرستاری ضمن خوشامدگویی و بیان اهداف تشکیل جلسه به معارفه اعضاء پرداختند. ایشان با ذکر نکاتی در خصوص اهمیت و جایگاه رشته پرستاری و لزوم تلاش در جهت تداوم آموزش پرستاری در راستای تامین نیازهای مراکز درمانی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد در این حرفه، از مدعوین تقاضای ارائه نظرات و پیشنهادات آنان را در خصوص ارتقاء وضعیت آموزشی رشته پرستاری مطرح نمودند. نظر به اینکه بازدید کارشناسان محترم وزارت بهداشت در تاریخ 7 و 8 دیماه 90 با هدف تعیین وضعیت مطلوب آموزش در رشته پرستاری و اعتبار بخشی آن در هفته آتی موید تائید و تداوم رشته پرستاری در مقطع کارشناسی خواهد بود دیدگاه­ها و نقطه نظرات مدعوین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اعضاء گروه پرستاری در خصوص آماده کردن و ویرایش آخرین نسخه رزومه آموزشی، پژوهشی خود توجیه شدند و از آنجا که وضعیت گروه پرستاری در حیطه مدیریت، اعضاء هیات علمی، فارغ التحصیلان و کار فرمایان قابل بررسی می­باشد آمادگی اعضاء گروه پرستاری و دانشجویان و کارفرمایان در خصوص انتقال اطلاعات مفید می­باشد. رضایت کارفرمایان، تسهیلات آموزشی و رفاهی دانشجویان از موارد قابل توجه در مراکز بالینی می­باشد. خانم متقیان در خصوص مشکلات تهیه کتاب و مانکن، تسهیلات رفاهی تغذیه در مرکز آ.د. الزهرا و پیگیری مکرر آن توضیح دادند و بر لزوم تامین آن تاکید نمودند. در این خصوص آقای حیدری به تهیه برخی کتب اشاره نمودند و بر متضرر شدن دانشگاه در صورت عدم تهیه، یحتاج آموزشی و رفاهی فراگیران تاکید کردند. مشکلات پاویون­های دانشجویان پرستاری در مرکز آ.د. روان و نکویی توسط آقای صادقی مطرح شد و از سوپروایزر آموزشی مربوطه درخواست پیگیری وضعیت آن مطرح شد. ساماندهی کتابخانه مراکز آ.د. از سوی مدیر گروه پرستاری مورد تاکید قرار گرفت و از مسئولین مراکز مربوطه درخواست شد تا با تفکیک مجلات رشته پرستاری و کتب تخصصی پرستاری به مشخص نمودن منابع مبادرت نمایند. ضمنا مقرر شد تا تعدادی از مجلات و کتب تخصصی از دانشکده پرستاری برای مراکز ارسال گردد. همچنین لیست لوح فشرده و فیلم­های توسط مسئول کتابخانه دانشکده پرستاری برای مسئولین مراکز بالینی ارسال گردد. پیگیری وضعیت تجهیزات آموزشی و کامپیوتر جهت بهره­برداری آموزشی دانشجویان در مراکز آ.د. مورد تاکید قرار گرفت.

پیشنهاد گردید تا برد آموزشی پرستاری در مرکز آ.د. برای نصب اطلاعات مورد نیاز دانشجویان و اساتید در محل مناسب تعبیه شود. مسئولیت قرارگیری طرح درس­های بالینی و فرم ارزشیابی کارآموزی­ها، لیست دانشجویان و بخش­هایی که کارآموزی­ها در آن اجرا می­گردد، برنامه کنفرانس­های بالینی پرستاری در برد مربوطه به کارشناس امور بالینی واگذار گردید.

از سوپروایزرین آموزشی و مسئولین بالینی درخواست شد تا نسبت کنترل عملکرد مربیان و دانشجویان و نصب برنامه روزانه و تقسیم کار آنان در برد بخش­های مربوطه اهتمام نمایند. نظر به عدم اختصاص کلاس آموزشی منحصر به دانشجویان پرستاری در مراکز آ.د. و اشتغال آمفی تئاتر مراکز توسط دانشجویان مقرر شد تا برنامه زمانی استفاده از تسهیلات مربوطه توسط سوپروایزر آموزشی و مسئول امور بالینی تنظیم شود.

 

 

خانم دیانتی به کمبود تجهیزات مراقبتی در بخش­ها اشاره نمودند و نظر به لزوم رعایت اصول پراتیک در انجام پروسیجرهای پرستاری، خواستار تامین وسایل لازم برای ارتقاء عملکرد بالینی دانشجویان شدند. آقای دکتر درویش­پور مهمترین هدف در کارآموزی­های پرستاری را نزدیک شدن مفاهیم تئوری و بالینی معرفی نمودند. آگاهی دانشجویان، پرسنل، مسئولین بخش­ها و بیماران نسبت به فرآیند آموزش را از ملزومات کارآموزی بر شمردند. ایشان همکاری و تعامل سرپرستاران و کارکنان و سوپروایزر با دانشجو و مربی را از نکات مورد ارزیابی در عملکرد بالینی فراگیران دانسته و خواستار در نظر گرفتن بخشی از نمره دانشجویان به مسئولین بخش­ها شدند. به عقیده ایشان همکاری بیشتر دانشجویان با پرسنل درمانی باعث فراگیری بیشتر و استفاده از تجربیات بالینی آنان می­شود. مدیر گروه پرستاری به اختصاص بخشی از نمره دانشجویان به سوپروایزر آموزشی اشاره نمودند و وجود مدارک مستند در این خصوص را نشانه تعامل کارشناسان آموزشی و بالینی دانستند. بر این اساس مقرر شد تا طرح درس و فرم­های ارزشیابی به گونه­ای مناسب به اطلاع سرپرستار و کارکنان بخش­ها برسد تا همکاری آنان در جهت تحقق اهداف افزایش یابد. همچنین در صورت لزوم بخش از نمره دانشجویان به مسئولین بخش­ها واگذار گردد تا ضمن جلب همکاری ایشان در تسهیل آموزش دانشجویان ، انگیزه آنان برای انتقال پیشنهادات و به کارگیری موثر آنان افزایش یابد.

در ادامه مدیر گروه پرستاری به دلیل نزدیک شدن به پایان نیمسال و اتمام برخی از دوره­های کارآموزی پیشنهاد نمودندتا از مسئولین درخواست شود تا به منظور کیفیت بهتر بررسی دوره­های کارآموزی در زمینه زنان بازدید آقای پریزاد از سوپروایزر آموزشی م.آ.د. کامکار بر به کارگیری مربیان کارآمد در امر آموزش تاکید نمودند و خواستار جلب و استفاده از نیروهای مجرب پرستاری در شیفت­های صبح نمودند. در این راستا خانم خرمی ریاست دانشکده با تاکید بر پیگیری این امر در گذشته و لزوم تایید تفاهم نامه بین معاونت آموزش و درمان اشاره نمودند و تامین این امر را از اهداف مدنظر گروه پرستاری برشمردند.

خانم گائینی به لزوم وجود دفتر مربیان و کارشناس آموزش در مراکز آ.د. اشاره کردند و تامین نیروی آموزشی را از اولویت داشتند. در این خصوص وجود سرمربی در هر مرکز بالینی که از میان اعضاء گروه پرستاری می­باشند توسط گروه پرستاری مطرح گردید و نظارت و ارجاع امور مربوطه از وظایف سرمربیان شمرده شد. پیشنهاد در نظر گرفتن بخشی از ارزشیابی پرسنل به همکاری در واحد آموزشی دانشجویان و مستندسازی آن توسط سوپروایزرین آموزشی مراکز آ.د.مطرح گردید.

در خاتمه جلسه ریاست محترم دانشکده پرستاری با قدردانی از حضور مسئولین آموزشی مراکز آ.د. و اعضای گروه مربیان و کارشناسان آموزش از ایشان تقاضای مساعدت و عنایت در خصوص ارائه بازخورد مناسب به بازدیدکنندگان را مورد تاکید قرار دادند و توجیه کارکنان و سرپرستاران را از ملزومات این امر برشمردند. بی­شک تلاش همه جانبه از سوی اعضای مختلف تیم مراقبتی در مراکز آموزشی درمانی از راهکارهای مهم در ارتقاء وضعیت آموزش خواهد بود.         

 

حاضرین:

خانم­اشرف خرمی راد        آقای­دکتردرویش­پور       خانم زهرا عابدینی        خانم سعیده حیدری        آقای احمد بطحایی      خانم مینا گائینی

 

خانم­ناهید مهران            خانم فاطمه صمدی           خانم زهرا دیانتی          آقای­حسن صادقی            خانم­متقیان­فر           آقای­پریزاد

 

آقای رادمرد                  آقای­حیدری

 

غائبین:  خانم­ها شاکری، نوروزی و آقای زندشهری

 

  • گروه خبری : اخبار آموزشی
  • کد خبر : 6755
کلمات کلیدی