شب قدر شبی است که "لیله البرانش " خوانند
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
حقيقت شب قدر
معنا و ماهيت حقيقى شب قدر چيست ؟
»قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازهگيرى است. «تقدير» نيز به معناى اندازهگيرى و تعيين است. معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ويژگى هستى و وجود هر چيز و چگونگى آفرينش آن به عبارت ديگر، اندازه و محدوده وجودى هر چيز، «قدر» نام دارد.
بنابر ديدگاه حكمت الهى، در نظام آفرينش، هر چيزى اندازهاى خاص دارد و هيچ چيزى بىحساب و كتاب نيست.
استاد مطهرى در تعريف قدر مىفرمايد: «قدر به معناى اندازه و تعيين است، حوادث جهان از آن جهت كه حدود و اندازه و موقعيت مكانى و زمانى آنها تعيين شده است، مقدور به تقدير الهى است».
در روايتى از امام رضا(ع) پرسيده شد: معناى قدر چيست؟
امام رضا (ع) فرمود: «تقدير الشىء، طوله و عرضه» اندازهگيرى هر چيز اعم از طول و عرض آن است»
و در روايت ديگر، اين امام بزرگوار در معناى قدر فرمود: «اندازه هر چيز اعم از طول وعرض و بقاى آن است».
بنابراين، معناى تقدير الهى اين است كه در جهان مادى، آفريدهها از حيث هستى، آثار و و يژگىهايشان محدودهاى خاص دارند. اين محدوده با امورى خاص مرتبط است؛ امورى كه علل و شرايط آنها هستند و به دليل اختلاف علل و شرايط، هستى، آثار و ويژگىهاى موجودات مادى نيز متفاوت است.
هر موجود مادى به وسيله قالبهايى از داخل و خارج، اندازهگيرى و قالبگيرى مىشود. اين قالب، حدود، يعنى طول، عرض، شكل، رنگ، موقعيت مكانى و زمانى و ساير عوارض و ويژگىهاى مادى آن به شمار مىآيد. پس معناى تقدير الهى در موجودات مادى، يعنى هدايت آنها به سوى مسير هستىشان است كه براى آنها مقدر گرديده است و در آن قالبگيرى شدهاند.
شب قدر کدام شب است؟
در قرآن کریم آیهاى که به صراحت بیان کند شب قدر چه شبى است دیده نمىشود. ولى از جمعبندى چند آیه از قرآن کریم مىتوان فهمید که شب قدر یکى از شبهاى ماه مبارک رمضان است.
قرآن کریم از یک سو مىفرماید:
« انا انزلناه فى لیله مبارکه»( دخان/ 3)
این آیه گویاى این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است.
و از سوى دیگر مىفرماید:
« شهررمضان الذى انزل فیه القرآن.»(بقره / 185)
گویاى این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است.
و در سوره قدر مىفرماید:
«انا انزلناه فى لیله القدر.» (قدر/1)
از مجموع این آیات استفاده مىشود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است.
پس شب قدر در ماه رمضان واقع است.
امااین که کدام یک از شبهاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى برآن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار مىتوان آن شب را معین کرد .
در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است.
عدم تعيین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند .
پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام :
شب قدر از شبهاى ماه رمضان و یکى از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم اين ماه مبارك مي باشد.
در اين شب (كه شب نزول قرآن به شمار مىآيد) عبادت، فضيلت فراوان دارد و در نيكويى سرنوشت يك ساله بسيار مؤثر است.
در اين شب تمام حوادث سال آينده به امام هر زمان ارائه مىشود و وى از سرنوشت خود و ديگران با خبر مىگردد.
امام باقر(ع) مىفرمايد: "انه ينزل فى ليلة القدر الى ولى الامر تفسير الامور سنةً سنةً، يؤمر فى امر نفسه بكذا و كذا و فى امر الناس بكذا و كذا"؛
در شب قدر به ولى امر(امام هر زمان) تفسير كارها و حوادث نازل مىشود و وى درباره خويش و ديگر مردمان مأمور به دستورهايى مىشود.
پس شب قدر شبى است كه :
1- قرآن در آن نازل شده است .
2- حوادث سال آينده در آن تقدير مىشود .
3- اين حوادث بر امام زمان عرضه و آن حضرت مامور به كارهايى مىگردد .
بنابراين، مىتوان گفت شب قدر، شب تقدير و شب اندازهگيرى و شب تعيين حوادث جهان ماده است .
اين مطلب مطابق آيات قرآنى نيز مىباشد؛
زيرا در آيه 185 سوره مباركه بقره مىفرمايد:
«شهْر رمضان الّذي أنْزل فيه الْقرْآن»؛
ماه رمضان كه در آن قرآن نازل شده است.
طبق اين آيه، نزول قرآن(نزول دفعي) در ماه رمضان بوده است.
و در آيات 3 - 5 سوره مباركه دخان مىفرمايد :
إنّا أنْزلْناه في ليْلةٍ مباركةٍ إنّا كنّا منْذرين فيها يفْرق كلّ أمْرٍ حكيمٍ أمْراً منْ عنْدنا إنّا كنّا مرْسلين»
اين آيه نيز تصريح دارد كه نزول (دفعى) قرآن در يك شب بوده است كه از آن به شب مبارك تعبير شده است. همچنين در سوره مباركه قدر تصريح شده است كه قرآن در شب قدر نازل شده است .
پس با جمع آيات سه گانه بالا روشن مىشود :
1- قرآن در ماه رمضان نازل شده است .
2- قرآن در شبى مبارك از شبهاى ماه مبارك رمضان نازل شده است .
3- اين شب، در قرآن شب قدر نام دارد .
ويژگى خاص اين شب بر حسب آيات سوره مباركه «دخان» دو امر است :
الف. نزول قرآن .
ب. هر امر حكيمى در آن شب مبارك جدا مىگردد .
اما سوره مباركه قدر كه به منزله شرح و تفسير آيات سوره مباركه «دخان» است، شش ويژگى براى شب قدر مىشمارد :
الف. شب نزول قرآن است"إنّا أنْزلْناه في ليْلة الْقدْر"
ب. اين شب، شبى ناشناخته است و اين ناشناختگى به دليل عظمت آن شب است"و ما أدْراك ما ليْلة الْقدْر "
ج. شب قدر از هزار ماه بهتر است."ليْلة الْقدْر خيْرٌ منْ ألْف شهْرٍ "
د. در اين شب مبارك، ملائكه و روح با اجازه پروردگار عالميان نازل مىشوند "تنزّل الْملائكة و الرّوح فيها بإذْن ربّهمْ "
و روايات تصريح دارند كه آنها بر قلب امام هر زمان نازل مىشوند .
ه . اين نزول براى تحقق هر امرى است كه در سوره «دخان» بدان اشاره شده است(منْ كلّ أمْرٍ)
و اين نزول، كه مساوى با رحمت خاص الهىبر مومنان شب زنده دار است، تا طلوع فجر ادامه دارد "سلامٌ هي حتّى مطْلع الْفجْر "
و. شب قدر، شب تقدير و اندازهگيرى است؛ زيرا در اين سوره - كه تنها پنج آيه دارد - سه بار «ليلة القدر» تكرار شده است و اين نشانه اهتمام ويژه قرآن به مسئله اندازهگيرى در آن شب خاص است .
وقایع شب قدر
الف- نزول قرآن
ظاهر آیه شریفه « انا انزلناه فى لیله القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزیل، که ظاهر در نزول تدریجى است .
قرآن کریم به دو گونه نازل شده است :
1- نزول یکباره در یک شب معین .
2- نزول تدریجى در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص)
آیاتى چون «قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مکث ونزلناه تنزیلا.»( اسراء / 106 ) نزول تدریجى قرآن را بیان مىکند .
در نزول دفعى (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سورهها و آیات است یک دفعه نازل نشده است بلکه به صورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتى که درباره وقایع شخصى و حوادث جزئى نازل شده، ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصى دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتى درست در نمىآید مگر این که زمان و مکانش و واقعهاى که دربارهاش نازل شده رخ دهد به طورى که اگر از آن زمانها و مکانها و وقایع خاص صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف مىشود و دیگر بر آنها تطبیق نمىکنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلى که درآیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر.»( هود / 1) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص ) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید .
ب- تقدیر امور
خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگى، وسعت یا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر مىکند .
در آیه شریفه «انا انزلناه فى لیله القدر»( قدر / 1 ) کلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازهگیرى دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.» (دخان / 6 ) که در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت مىکند. چون کلمه «فرق» به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعهاى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازهگیرى مشخص سازند. امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحلهاند، یکى اجمال و ابهام و دیگرى تفصیل. و شب قدر به طورى که از آیه "فیها یفرق کل امر حکیم". برمىآید شبى است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون مىآیند .
ج- نزول ملائکه و روح
بر اساس آیه شریفه « تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.»( قدر / 4) ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل مىشوند. مراد از روح، آن روحى است که از عالم امر است و خداى متعال دربارهاش فرموده است "قل الروح من امر ربى . "( اسراء / 85 ) دراین که مراد از امر چیست؟ بحثهاى مفصلى در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائکه و این که روح چیست بسنده مىشود .
1- پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتى شب قدر مىشود ملائکهاى که ساکن در (سدره المنتهى) هستند و جبرئیل یکى از ایشان است نازل مىشوند در حالى که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچمهایى را به همراه دارند .
یک پرچم بالاى قبر من، و یکى بر بالاى بیت المقدس و پرچمى در مسجد الحرام و پرچمى بر طورسینا نصب مىکنند و هیچ مؤمن و مؤمنهاى دراین نقاط نمىماند مگر آن که جبرئیل به او سلام مىکند، مگر کسى که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد.
2- از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح ازآن سنخ نیست. مگر نمىبینى خداى تعالى فرموده: «تنزل الملئکه والروح» پس معلوم مىشود روح غیر از ملائکه است .
د- سلام و امنیت
قرآن کریم در بیان این ویژگى شب قدر مىفرماید: «سلام هى حتى مطلع الفجر.»( قدر / 5 ) کلمه سلام و سلامت به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله «سلام هى» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوى او روى مىآورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابى جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که دراین شب کید شیطانها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضى از روایات نیز به این معنا اشاره شده است .
و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند